Czym jest pedagogika Montessori?
Metoda ta kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci. Przeciwstawia się systemowi szkolnemu, tłumiącemu aktywność dzieci, którego symbolem była dla Marii Montessori „szkolna ławka”. Montessori uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczności i twórczości dzieci, umożliwianie im wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Odkryła także zjawisko polaryzacji uwagi u dzieci.
Metoda Montessori wywodzi się od badań nad dziećmi z problemami psychicznymi, ale później została rozszerzona na badanie edukacji dla wszystkich dzieci. Montessori twierdziła, że jej metoda stosowana w pracy z niepełnosprawnymi ludźmi była także stymulująca, gdy była stosowana w edukacji normalnych dzieci. Według Montessori dziecko jest określone jako kompletny byt, zdolny do rozwijania twórczej energii i posiadający predyspozycje moralne (np. do miłości), które to cechy zostały zduszone przez dorosłych.
Podstawową zasadą musi być wolność ucznia, ponieważ tylko ona wyzwala kreatywność dziecka obecną w naturze. Z wolności powinna zrodzić się dyscyplina. Zdyscyplinowana jednostka jest w stanie kontrolować się sama i przystosować się do zasad obowiązujących w życiu. Okres dzieciństwa jest okresem ogromnej kreatywności, jest to etap życia, w którym umysł dziecka chłonie cechy otoczenia i przyswaja je. Dzięki ideom Montessori zmieniło się wiele zasad pedagogicznych obowiązujących w pierwszych latach dwudziestego wieku. Dzieci miały nauczyć się dbać o siebie i były zachęcane do podejmowania własnych decyzji.
Montessori opracowała wszystkie swoje zasady pedagogiczne bazując na konstruktywnej krytyce naukowej psychologii.
Maria Montessori określa dziecko jako duchowy embrion, u którego rozwój psychiczny jest związany z rozwojem biologicznym. W rozwoju psychicznym istnieją okresy, w których dzieci mają większą możliwość rozwijania specjalnych talentów.
Korzyści edukacji Montessori
Pedagogika Marii Montessori daje uczniowi szansę wszechstronnego rozwoju: intelektualnego, fizycznego, duchowego, społecznego oraz kulturowego. Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność oraz kształtuje umiejętności współdziałania w grupie. Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości i w formowaniu prawidłowego charakteru.
Dr. Maria Montessori uważała, że dzieci w różnym wieku chłoną wiedzę w inny sposób, dlatego każdy etap programu Montessori został opracowany w oparciu o potrzeby dzieci danej grupy wiekowej. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym chce wiedzieć wszystko o wszystkim. Wewnętrzna ciekawość dziecka jest cechą, która pomaga mu rozwijać zamiłowanie do nauki.
Znane osoby, które ukończyły edukację Montessori:
George Clooney – aktor
Jeffrey Bezos – założyciel Amazon.com
Sergey Brin; Larry Page – współzałożyciele Google
Bill Gates – założyciel Microsoftu, najbogatszy człowiek świata
Will Wright – projektant gry komputerowej The Sims
Gabriel García Márquez – laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury
Jacqueline Kennedy Onassis – była Pierwsza Dama w USA
Jimmy Wales – współzałożyciel Wikipedii
Książę William i książę Harry – synowie księżnej Diany