Korzyści płynące z oceny opisowej
W Harmonii świadomie zrezygnowaliśmy z ocen wyrażonych za pomocą liczby. Znając funkcję oceny, a w tym:
Dydaktyczną – informującą o wyniku pracy ucznia,
Wychowawczą – mającą wpływać na motywację,
Społeczną – wskazującą miejsce ucznia w grupie społecznej, staramy się je uwzględniać unikając przy tym porównań.
Najważniejsze dla nas jest to, by dziecko miało informację zwrotną na temat swoich potencjałów i deficytów, a czerpać staramy się z tych pierwszych. Jesteśmy przekonani, że zgodnie z naukowymi doniesieniami entuzjazm jest kluczem do wszystkiego, a zwłaszcza kluczem do efektywnej edukacji.
Nie gasimy go zatem cyframi, które przecież tak niewiele mówią o stanie wiedzy ucznia, a rozbudzamy motywując dzieci do pracy montessoriańskiej podchodząc do każdego w indywidualny sposób. Wiemy, że dzieci pięknie się od siebie różnią i traktujemy to jako wartość.
Wiemy również, że są one jak ziarna różnych roślin, a każde z nich potrzebuje innych, choć zbliżonych warunków do rozwoju. Nie mówimy „piątka, siadaj”, pytamy raczej „jesteś zadowolony z Twojej pracy? Widzę, że włożyłeś w nią dużo wysiłku.”
Dzieci mają w sobie wielki potencjał, który my dorośli podważamy swoimi działaniami, w Harmonii dokładamy wszelkich starań, aby tej ważnej dla nas wszystkich sprawy nie zaniedbać deficytem uwagi.
Respektujemy naturę dziecka , dajemy mu przestrzeń do sprawdzania i sprawdzania się, pozwalamy mu weryfikować świat, a te edukacyjne podróże oceniamy za pomocą komunikatów, które adresowane są bezpośrednio do dziecka i przedstawione zgodnie z jego poziomem percepcji.
Z końcem każdego semestru przekazujemy taki zasób wiadomości również dorosłym w postaci oceny opisowej. Dzięki temu rozwiązaniu staramy się ograniczyć element rywalizacji, ponieważ w Harmonii każdego dnia uczymy się tego, że każdy z nas jest inny (grupy są mieszane wiekowo) i ma inne wyposażenie swojego worka z kompetencjami, dzięki temu właśnie uczniowie mogą uczyć się również od siebie nawzajem.
Praca oparta na relacji nie pozwala nam zgodzić się na uprzedmiotowienie i sprowadzenie dziecka do liczby jaką jest suma jego ocen. Chcemy o postępach i trudnościach młodych ludzi opowiadać używając pełnych zdań, bez ucieczek do skrótowych informacji nie niosących za sobą treści.